Stadsmagazine / F-Twee / Bart Cloet (als ik me niet vergis)

copyright: Stadsmagazine / F-Twee / niet Bart Cloet, zoals hier eerst stond, maar wel dus de evenmin te versmaden Anne Deknock

 

 

Om naar uit te kijken: Gent in de sjakosj (ondanks de enigszins lullige projectnaam). Dat is een samenwerking van Stad Gent met Siruna (het vroeger Mobixx), een spin-off van het IBBT (op hun beurt bekend als niet-onverdienstelijk kwissersteam, héhé). 

Hiermee zou je met een “gewone” gsm moeten kunnen “surfen”. Op die manier kan je bijvoorbeeld op zoek naar beschikbare parkeerplaatsen, gegevens over evenementen, de openingsuren van winkels, de wachtdiensten van apothekers, enzovoort. Dat zou bovendien niet meer mogen kosten dan één sms-bericht per surfsessie. Dat meldde het Gentse Stadsmagazine vorige maand. 

Hoe een en ander precies in zijn werk gaat – en vooral: eruit zal zien – is nog altijd niet helemaal duidelijk, maar dit lijkt me alleszins een verdienstelijke poging om de enige barrière te slopen tussen de gigantische schatkamer aan informatie die het internet heet en de modale consument: de apparatuur.

Zelf ben ik de voorbije jaren lichtjes verslaafd geraakt aan smartphones, maar ik begrijp best dat niet iedereen het een zinnig idee vindt om honderden euro’s neer te tellen voor een toestel dat zwaarder en groter is dan een gewone gsm, na amper een dag opnieuw moet worden opgeladen, zowaar al eens durft vastlopen en je er voortdurend aan herinnert dat er weer een pak nieuwe e-mails zijn binnengelopen…