Toen ik nog voor De Standaard werkte, schreef ik over de perikelen rond VRT-baas Tony Mary, het illegaal downloaden van muziek, het gefoefel met de licenties voor commerciële radiostations, en wat dies meer, maar de enige lezersbrieven die ik me kan herinneren, hadden te maken met… de tv-tips. Je weet wel: zo’n kort blokje tekst bij een van de tv-programma’s van die dag, waarvan je het om een of andere reden nodig vindt dat iedereen ernaar kijkt. Vreemd genoeg heeft niemand me er ooit van beschuldigd dat ik omgekocht was door de BBC. Het had nochtans gekund…

In de eerste tv-tip die me een boze lezersbrief (jawel, op papier) opleverde, had te maken met een of andere documentaire over een schip dat tijdens de oorlog tot zinken was gebracht. Om een of andere reden was ik ervan uitgegaan dat het een onderzeeër was, maar dat was buiten een of andere luitenant-kolonel ter zee (te land of in de lucht, ik weet het niet zo precies meer) gerekend, die me schreef:

Geachte,

De [naam van de boot, laten we hem “Jefke” noemen] was een machtige kruiser met zware kanonnen en nog van die dingen aan boord, en u maakt daar zomaar een duikboot van!

“Ge moest u schamen!”, stond er nog net niet bij. Ik vond die kritiek totaal niet terecht. Volgens mij was het eerder de vijandelijke partij die van die “machtige kruiser” een – weliswaar belabberde – duikboot maakte.

De tweede keer lag de oorzaak bij de ramp met de Hindenburg. ‘t Is altijd iets met die Duitsers. Ik had namelijk zoiets beweerd als “Op een gegeven moment vatte de helium waarmee de zeppelin was gevuld vuur…”. Terwijl het gebruikte gas eigenlijk gewoon zuurstof was – nota bene “geparfumeerd” met look opdat men iets zou ruiken als er een lek was. Ik denk dat er zeker een vijftal lezers van De Standaard in de pen zijn gekropen om me op die fout te wijzen.

Die fout vond ik extra vervelend omdat ik in wezen erg in wetenschap geïnteresseerd ben – al moet ik node toegeven dat ik mijn kennis vroeger vooral uit het maandblad Kijk haalde en tegenwoordig eerder uit het BBC-programma QI (daar heb je ze weer!) dan uit de wetenschapsbijlage van mijn oude werkgever.

nieuws1Daarom wou ik ook een aantal wetenschappelijke rubrieken aanvinken in de persoonlijke nieuwsselectie die je kunt maken op Nieuws.be. Groot was mijn verbazing toen ze daar blijkbaar heel lichtzinnig bleken om te springen met wat er zoal het epitheton “wetenschap” kan worden toegedicht. Parapsychologie kun je volgens mij namelijk aan geen enkele (échte) universiteit studeren, en met een diploma in de Ufologie geraak je volgens mij ook niet snel aan een goedbetaalde job. Zeker niet in tijden van economische crisis, zoals nu. Volgens mij heeft tegenwoordig zelfs de meeste geschifte bende losers ter wereld een aanwervingsstop ingevoerd. Een harde beslissing, ongetwijfeld, maar het zijn dan ook harde tijden.