Hmm… Het nieuwe adres van Microsoft België luidt:

Microsoft België
Corporate Village
Da Vincilaan 3
1935 Zaventem

Corporate Village? Zou dat daar een soort mini-dorp zijn waarin bedrijven allemaal een huisje hebben gekregen? Nope, het is… euh, een kantoorgebouw.

Corporate Village, Zaventem

Corporate Village, Zaventem

Dit is geen alleenstaand geval (en dan bedoel ik niet het kantoorgebouw, alhoewel het daar ook voor geldt). Geregeld zie je op naamkaartjes of folders zo’n benaming staan van het gebouw waar het bedrijf zich bevindt. Nog zo eentje:

Nokia België
Park Lane
Culliganlaan 2/G
1831 Diegem

Park Lane? Er is daar kilometers in de omtrek geen park te bespeuren! Hoe komen ze erbij?

Wat is daar in godsnaam het nut van, vraag ik me dan af. Is dat een makelaarstrucje om de directies van bedrijven een mooier beeld van hun kantoorgebouw voor te spiegelen? Zo ja, waarom blijven die dan die benaming gebruiken in hun officieel adres?

Heeft de postbode er iets aan? Ik kan me moeilijk voorstellen dat die denkt “Nokia? In de Culliganlaan? In Diegem, zeg je? Hmmm, zegt me niet meteen iets. Hola, wacht eens even! Het is in Park Lane. Natuurlijk weet ik dat zijn!”

Ik weet het dus niet. Daarom vertik ik het om zo’n benaming te vermelden als ik een adres op een envelop krabbel. Tijdverlies, zoiets. En een beetje pretentieus.

Tot iemand hier eens komt uitleggen wat daar de zin van is, natuurlijk.