Volgens de VRT-teletekst noemde de Canadese premier de overleden jazzpianist Oscar Peterson “wellicht de beroemdste Canadees in het buitenland”. Dat lijkt me sterk. Je zou denken dat die man toch ook al eens heeft gehoord van ene Pamela Anderson – een van de beroemdste mensen op de planeet – en zelfs al eens iets heeft opgevangen over Avril Lavigne, Celine Dion, Alanis Morissette, Brian Adams of Neil Young? Niet dat er noodzakelijk reden toe is, maar het lijkt me evident dat deze namen buiten Canada iets meer belletjes doen rinkelen dan Oscar Peterson.

Ik vraag me dan ook af waar die quote van Stephen Harper, zoals de Canadese premier heet, vandaan komt. Als je op buitenlandse sites rondneust, kom je altijd dezelfde en dus lichtjes andere quote tegen: “a technical and creative master (…) who was not simply a giant in Canadian music, but a giant in music, period.” Om daar nu “wellicht de beroemdste Canadees in het buitenland” van te maken, heb je volgens mij toch bijzondere vertaalskills nodig. Wellicht.