vliegBedrijven als Telenet doen vast geen vlieg kwaad. Of wel? Wat is er bijvoorbeeld met dat beestje gebeurd tijdens het maken van deze spot? En waarom hoor ik Gaia hier niet over protesteren? Omdat het “maar” een vlieg is? Exqueeze me! Die beestjes zijn hier al veel langer dan ons en kunnen geweldige trucjes die ik mezelf bijvoorbeeld niet meteen zie nadoen. Waar trek je overigens de lijn? Vanaf welk beest dat eraan gaat in een reclamespot of film moeten we ons iets aantrekken? Zijn insecten sowieso het haasje? (no pun intended, maar hij staat er wel, natuurlijk) Mogen geleedpotigen worden opgeofferd? Kunnen amfibieën ons wat schelen? Beginnen we bij de vissen? Of alleen dieren waarnaar een knuffel kan worden gemodelleerd?

En nog iets: hoe krijg je die vlieg zover dat ze op de juiste plek op die ballon gaat zitten? Ik denk dat ze dat beestje wat hebben wijsgemaakt. Valt dit onder contractbreuk?

UPDATE: Een filmpje over the making of bij Pietel.  2.500 vliegen hebben ze hiervoor gebruikt (of misbruikt). 2.500!

UPPERDATE: In De Morgen stond afgelopen vrijdag de tekst bij het filmpje, zoals Melanie (zie comments) al insinueerde. Ik citeer:

De Morgen over de vlieg van Telenet