Bracke blogde

Wie – niet gespeend van enige masochistische trekjes – een kijkje wil nemen op de blog van Siegfried Bracke, krijgt daar sinds kort deze boodschap te zien:

This user has elected to delete their account and the content is no longer available.

Dat klopt blijkbaar maar half. Volgens De Standaard is Bracke’s blog afgesloten omdat het college van hoofdredacteurs bij de VRT niet vindt dat hoofdredacteurs een blog bijhouden. Mijn werkgever denkt daar – voorlopig toch – gelukkig anders over.

Maar wat ik wou zeggen: is dat niet een grof staaltje censuur? Of is Bracke echt te ver gegaan in zijn posting over Caroline Gennez, zoals De Standaard beweert? Persoonlijk vind ik niet dat daar dingen in staan die niet door de beugel kunnen. Wat wel een probleem is, is dat deze blog verankerd is in een medium van de VRT, namelijk VRTnieuws.net. In dat geval ben je toch enigszins verplicht om de regels van het medium te volgen. En dergelijke persoonlijke bedenkingen – al zijn ze wel netjes én inhoudelijk; je kunt moeilijk zeggen dat hij de man (of vrouw) speelt – passen in zo’n geval inderdaad niet voor een hoofdredacteur, omdat je als lezer de indruk kunt hebben dat hij op dat moment aan (een vorm van) verslaggeving doet.

Maar wat ik me afvraag: mocht Bracke zijn persoonlijke bedenkingen op een onafhankelijk platform formuleren, zou het college van hoofdredacteurs dan ook ingrijpen?

Ben je niet een klein beetje benieuwd, Siegfried? WordPress, Blogger, Blogspot, Windows Live Spaces for all I care… Ga ervoor! Want zoals moemoe zaliger altijd zei: “Wie niet waagt, blijft maagd”.