Steeds meer kranten schaffen de betaalde toegang tot hun online-archieven af. Het begon een tweetal weken geleden met de New York Times, kort daarop gevolgd door de Wall Street Journal. Het afgelopen weekend verscheen dit bericht op FT.com, de website van de Financial Times. Opmerkelijk is dat ze deze maatregel voor een deel nemen om bloggers te laten linken naar artikels die zij hun lezers willen aanraden.
De archieven van FT.com worden wel niet helemaal gratis toegankelijk. Je zal namelijk “maar” dertig keer per maand een artikel kunnen opvragen. Zelf zal ik dat quotum alvast niet snel overschrijden, maar ik kan me voorstellen dat een  bloggende, Britse variant van Paul D’Hoore hiermee niet zal volstaan.
Maar misschien kan die man een ruil voorstellen. Scott Adams, de auteur van de Dilbert-blog, ziet alvast een (mogelijke) toekomst waarin kranten bepaalde bloggers betalen om hun informatie te mogen verspreiden. De krant als blog-aggregator, dus. Dat zal in Vlaanderen geen dikke krant worden, vrees ik. Het aantal blogs waar ik voor zou betalen, is alvast heel beperkt. Uiteraard probeer ik die mensen nu zoveel mogelijk te vriend te houden, zodat ik later een gratis abonnement krijg. Je kunt maar beter op alles voorbereid zijn.