A Butterfly Mind 

The Cappaert Sisters zijn niet meer. Geen paniek: de zoetgevooisde zussen Annelies en Sarah liggen (nog) niet onder de zoden, maar ze zijn veranderd van groepsnaam. Rijkelijk laat, als je het mij vraagt: The Cappaert Sisters was ongetwijfeld gewoon een bijnaam die Jean Blaute hen op een gegeven moment heeft gegeven tijdens de opnames van het VTM-programma X Factor – enigszins verwijzend naar The Andrew Sisters, allicht – en was een even geschikte groepsnaam als de Porsche Paprika voor een automodel.

Maar nu heten ze dus A Butterfly Mind. A Butterfly Mind? Een van de twee zussen beweert dat ze iemand die uitdrukking ooit heeft horen gebruiken en dat ze is blijven hangen. Nu, voor zover ik weet, werd deze uitdrukking origineel en daarna geregeld gebruikt als een omschrijving voor de geniale, edoch buitensporig lichamelijk gehandicapte wetenschapper Stephen Hawking: “a butterfly mind trapped in a diving bell body”.

Als het Cappaert-meisje die omschrijving ooit ergens heeft opgepikt, dan stijgt ze weliswaar in mijn waardering (qua zangtalent en attitude zat het al snor met die meiden, vind ik), al blijft het een vreemde inspiratie voor de naam van een groepje dat – we moeten daar eerlijk in zijn – weinig toevoegt aan ons inzicht over het universum, de wisselwerking der dimensies, het ruimte-tijdcontinuüm en het onderhoud van elektrische rolstoelen. Ik vrees dus eigenlijk dat ze ooit iemand heeft misverstaan die over de film A Beautiful Mind bezig was. Met dat West-Vlaams kun je dat soort stoten tegenkomen, nietwaar? Niettemin: fijn groepje.

copyright foto van de zusjes Cappaert: Lieve Blanquaert