Ok, ik beloof dat ik nooit meer over een tv-serie – of wat dan ook – zal oordelen voor ik er iets van heb gezien, want na het bekijken van de eerste aflevering moet ik toegeven dat Weeds (Vijftv, maandagavond) me verdomd goed is bevallen. Wat ik vooral geslaagd vond, is dat ze in de eerste aflevering eigenlijk geen enkele moeite te doen om de voorgeschiedenis te schetsen. Je kent het wel: een aantal doorgaans ongeloofwaardige feiten die leiden tot de lichtjes bizarre situatie waarin de serie van start gaat – zie Six Feet Under, Desperate Housewives, enzovoort. Gelukkig maar, want in deze serie krijg je dat gegeven – modale huisvrouw wordt wiet-dealer nadat haar man is gestorven – toch niet op een zinnige manier verkocht.

Nog meer troeven: de hippe soundtrack, de intelligente én effecicënte humor, én Mary-Louise Parker. De naam zei me aanvankelijk niet zoveel, en toen ik haar op het scherm zag verschijnen, kon ik haar aanvankelijk ook nog niet thuisbrengen, maar de IMDb bracht zoals gebruikelijk weer raad. We kennen haar natuurlijk allemaal – ja toch? – als Amy Gardner uit The West Wing.

Mary-Louise Parker

Enfin, bij deze nog een mea culpa of tien. Voor wie daar iets aan heeft: ik ben me nu helemaal naakt aan het flaggeleren met katwilgetwijgen.