Luister, ik wil geen hetze beginnen tegen de mensen achter de nieuwe verkeerscampagnes van de Vlaamse overheid, maar ze moeten zich dan wel een beetje gedragen, vind ik. Nadat ze de openbare weg – waarvan ik wekelijks helaas honderden kilometers te vreten krijg – al grondig hebben vervuild met idiote, nutteloze en lelijke borden, krijgen we nu ook een debiel tv-spotje te slikken. Over hoe geweldig carpoolen wel niet is. Gepresenteerd door Hans Otten.

Twee bedenkingen:

1. Voor sommige mensen is carpoolen inderdaad een interessante manier om zich naar het werk te verplaatsen. De kans is groot dat die mensen dat dan ook doen. Niet zozeer omdat ze er het milieu mee willen redden of de andere weggebruikers minder in de weg willen lopen, maar gewoon omdat je er je brandstofrekening mee kan verlichten. Voor andere mensen is carpoolen om allerlei redenen niet interessant. Tv-spotjes of om het even welke andere campagne gaan daar geen fluit aan veranderen.

2. Hans Otten moet ons dus aan het carpoolen zetten. Ik heb niets tegen de man persoonlijk, maar ik zie hem toch niet meteen zijn fors uit de kluiten gewassen brulbak – ik stel me bij Otten een SUV van jewelste voor, zo’n echte alpha male egobooster, correct me if I’m wrong – op de carpoolparking achterlaten en dan met enkele toffe collega’s naar Zaventem tuffen. 

Nee, vrienden, wat ik wel eens zou willen weten: wat is uw excuus om met zulke gammele rukideeën voor de dag te komen? Wordt het niet eens tijd om die grijze blubber aan het werk te zetten om acties te bedenken die op zijn minst een kans op slagen hebben om de verkeerssituatie enigszins aangenamer, veiliger of efficiënter te laten verlopen?