Achteraf gezien is het eigenlijk maf dat ik er – als boekskesfanaat – nog niet eerder naar op zoek was gegaan, of dat ik er nog niet eerder over had gelezen op een of andere blog, maar er bestaat dus stomweg een tijdschrift voor bloggers. Excuseer, voor bloggers en podcasters, want het heet dus… euh, Blogger & Podcaster.

Cover Blogger & Podcaster 

Als je in de VS woont, kan je je gratis abonneren op de papieren editie. De rest van de wereld moet het met de digitale versie stellen (klik op de cover op de homepage om ze te openen in de flipper, een virtuele bladertool). Die is niet onaardig om je een beeld te vormen van het blad, maar de artikels kun je op deze manier niet comfortabel lezen. Daarvoor zul je ze moeten uitprinten, vrees ik.

Het blad ziet er niet slecht uit, al proppen ze vaak verdomd veel tekst op één pagina. Ik heb de indruk dat de initiële lay-out wel door een echte professional werd ontworpen, maar dat de hoofd- of eindredacteur er sindsdien zijn of haar goesting mee doet. Of het inhoudelijk iets voorstelt, kan ik je niet vertellen: ik heb nog geen tijd gehad om er uitgebreid in te lezen.

Een maf gegeven, natuurlijk, zo’n blad voor bloggers. Alles (of toch bijna alles) wat erin staat, hadden ze even goed… in een blog kunnen gieten. Ik zie maar één reden waarom ze er toch een echt blad van hebben gemaakt: om meer te kunnen vragen voor de advertenties. De tarieven voor een gedrukte publicatie liggen nu eenmaal (voorlopig?) veel hoger dan voor een online titel.

Vandaar wellicht ook de keuze voor de dubbele titel. Zowat alle advertenties lijken gericht op podcasters: voor microfoons, digitale recorders, enzovoort. Maar een blad voor podcasters zou wellicht iets té niche zijn geweest, vandaar dat ze er de bloggers aan hebben toegevoegd. Met als bijkomend voordeel dat die dan ook nog eens gegarandeerd – en gratis! – promotie zullen maken voor het blad (wat ben ik hier anders weer aan het doen, denk je?). Terwijl bloggers en podcasters in de meeste gevallen natuurlijk twee verschillende mensensoorten zijn, die je moeilijk met één blad kunt aanspreken.

Nee, dé ontdekking van de week is dit wellicht niet. Maar laat ik er toch maar eens een beetje in lezen…