Volgende week maandag start een nieuwe serie op VIJFtv:

Weeds

In de nieuwe komische topserie Weeds wordt huismoeder Nancy Botwin onverwachts weduwe. Ze moet noodgedwongen een baan zoeken om brood op de plank te brengen. Haar sollicitatiegesprekken zijn echter geen succes en noodgedwongen besluit ze om cannabis te dealen in haar eigen buurt.

Kun je je voorstellen dat iemand ooit met die premisse naar een tv-studio is getrokken, en dat ze daar dan nog “Jaaaaa! Laten we dat uitzenden!” hebben gezegd? En dat die serie ook handenvol Golden Globe- en Emmy-awards in de wacht heeft gesleept? Ik bedoel: wat zou jij doen als je niet meteen aan werk geraakt? Cannabis dealen is toch het éérste waar je aan denkt, nietwaar? Zeker als je net “onverwachts weduwe” bent geworden. Vandaar allicht dat ze “noodgedwongen” cannabis begint te dealen. “Sorry, meneer de juge, ik kan er ook niet aan doen – ik heb nog vanalles overwogen, maar ik moest echt cannabis beginnen te dealen.”

Serieus: ze zijn er een beetje mee aan het spelen, vind ik. Doen alsof je stout bent (hoo-wee… Cannabis! Da’s durven!), intussen een idee uit Couplands jPod pikken en uiteindelijk toch nog een serie afleveren waaruit die goeie, ouwe, onvermijdelijke kleinburgerlijke moraal opwelt? Hulde daarvoor.  

Laten we maandagavond maar eens een goed boek lezen.