Je moet het ze nageven, die lui van de PR-bureaus: ze kunnen zichzelf soms verdomd goed verkopen (terwijl je het aantal bedrijven dat tevreden is over zijn bureau op één hand kan tellen…). Neem nu dit persbericht van het Nederlandse LEWIS PR: 

CEO signaleert noodzaak voor PR

78 procent van de CEO’s ziet PR als cruciaal onderdeel van de bedrijfsvoering en bijna tweederde van de bedrijven heeft dit jaar zijn PR-budget verhoogd. Dit blijkt uit een onafhankelijk wereldwijd onderzoek, uitgevoerd in opdracht van LEWIS PR. In het onderzoek, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Brainjuicer, zijn 150 senior managers verantwoordelijk voor PR in de VS, UK en de EMEA-regio ondervraagd.
Het onderzoek wijst uit dat 96 procent van de bedrijven het belang van PR inziet. Daarnaast geeft bijna tweederde aan dat PR zichtbaarder is geworden als gevolg van de komst van Web 2.0. Een grote meerderheid van deze groep ervaart deze ontwikkeling als positief. Zij beschouwen Web 2.0 als een nieuw kanaal waarin het gemakkelijker is geworden om bepaalde doelgroepen te bereiken.
(…)
Meer dan de helft van de respondenten verwacht dat hun PR-budgetten voor volgend jaar verhoogd zullen worden en van de managers die Web 2.0 technologieën adopteren verwacht zelfs 83% een verhoging van het PR-budget. Als voornaamste Web 2.0 technologieën worden RSS feeds, blogs, news sharing en social bookmarking sites genoemd.
(…)
Het onderzoek van Brainjuicer is afgelopen juli uitgevoerd. Resultaten van het onderzoek zijn te vinden op www.lewis360.com.

Gedaan dus met al die horrorverhalen over blogs en wiki’s en wat nog allemaal voor dingen die het werk van de klassieke PR-lui bedreigen. Integendeel: web 2.0 is een zegen. Vooral omdat het ervoor zorgt dat de budgetten omhooggaan, natuurlijk.  

Ik ben benieuwd of er ook maar één journalist iets zal schrijven op basis van dit persbericht. Misschien dat een of andere idioot er zijn blog over begint, ja. Ahum. Maar het is ook niet het (hoofd)doel dat erover geschreven wordt. Dit is gewoon een boodschap aan alle bedrijven waar men twijfelt aan de huidige PR-uitgaven (“Als de Jos nu eens zou beginnen bloggen, dan zouden de journalisten toch ook op de hoogte blijven van wat hier gebeurt, toch? En wat kost dat? Tien keer niets!”): don’t even think about it. Doe zoals de meerderheid van de CEO’s die we hebben ondervraagd, laat je niets wijsmaken, hier met die hap!