Zowat alles wat je tegenwoordig leest over de toekomst van het – papieren – tijdschrift is ronduit deprimerend. Maar The Independent maakte het vorige week wel heel bont met dit artikel: The Slow Death Of The Magazine.  Verzin er zelf een donder-en-bliksem-geluid en een klaaglijk piepend orgeltje bij, ok? 

Voor wie de tijd niet heeft om het artikel integraal te lezen, enkele highlights:

– FHM has lost more than 100,000 of its buyers in twelve months – that’s a quarter of them. Similar percentages afflict Maxim and Arena. Loaded is 35 per cent down (…).
– The trend is clear if we take a look at the 100 best selling, paid-for magazines in the country (…). Twelve months ago, the Top 100 had total top-line circulation figures of 31 million between them (…). This week (…) the total circulation figure of the 100 is just 24 million – that’s a full 20 per cent down.
– (…) there are simply more titles around than ever before. In 2000, there were 15 women’s weeklies. Now there are 24.

Harde cijfers. In Vlaanderen is de situatie bijlange zo dramatisch nog niet, maar florissant kun je onze markt ook niet echt noemen. Is het in die omstandigheden nog zinvol om nieuwe bladen te lanceren? Maakt dat de zaken niet erger? Met andere woorden: moet ik mijn “Launch Editor” businesskaartjes nu in de vuilbak gooien? Blijkbaar niet, want

– (…) there is still, on average, a new magazine launching every day of the year.
– Certainly there are seem to be plenty of niche titles whose performance bears that out. Titles such as Doctor Who Adventures – a great favourite in the Reeves household – is up a whopping 99 per cent in a year. The excellent Psychologies is bucking the women’s monthly trend, up 25 per cent.
– There also continues to be a growth in free magazines.

Aha! Het probleem is niet dat u geen tijdschriften meer leest, u wil er gewoon niet meer voor betalen.🙂

Ik heb het niet zo voor gratis bladen. Vooral omdat ze er meestal ook zo uitzien. Met uitzondering voor zogenaamde B2B-bladen, die je gratis kunt krijgen als je een interessant profiel hebt, zoals IT-manager bijvoorbeeld.

Maar het grootste probleem is dat je dan natuurlijk voor 100% afhankelijk bent van je adverteerders voor je inkomsten. En die laten het de laatste tijd danig afweten, ook in ons land. Naar mijn gevoel heeft dat veel te maken met de komst van het internet. Niet dat ze nu massaal online beginnen te adverteren – die groei is er, maar niet spectaculair – maar omdat het hen aan het twijfelen heeft gebracht. Het nut van een mooie vierkleurenadvertentie op een glanzende pagina is blijkbaar niet meer zo vanzelfsprekend meer. Maar investeren in online publicaties is ook geen zaligmakend middel:

– The trouble is, advertisers just won’t pay you anywhere near the same amount, no matter how many mouse clicks you can show them, than they will for a lovingly-printed spread on 100gsm premium silk paper.

Zoals ik al zei: deprimerend materiaal. Maar ik vrees dat hij gelijk heeft.